بارقه

روزنه ای به سوی نور

بارقه

روزنه ای به سوی نور

آخرین نظرات
  • ۲۷ فروردين ۰۳، ۱۲:۵۶ - Boshra _p
    عالی

افشاگری شهید مطهری از منبع و منشاء روضه های دروغ

يكشنبه, ۲۳ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۵۹ ق.ظ

 

 

 

✍️ریشه و منشأ روضه‌های دروغ چیست؟ و از چه زمانی روضه‌های دروغ به مجالس حسینی راه پیدا کرد؟

 

شهید مطهری‌(رضوان الله علیه) می گوید:
"کتاب معروفی است به نام "روضة الشهدا" که نویسندۀ آن ملاحسین کاشفی است... ملاحسین مرد ملا و باسوادی بوده و کتابهایی هم دارد و صاحب انوار سهیلی است. تاریخش را که می خوانیم معلوم نیست شیعه بود یا سنی و اساساً مرد بوقلمون صفتی بوده است؛ بین شیعه‌ها که می‌رفته، خودش را شیعه صددرصد و مسلم معرفی می‌کرده و بین سنی‌ها که می‌رفته، خودش را حنفی نشان می‌داده است. اهل سبزوار است و سبزوار مرکز تشیع بوده است و مردم هم متعصب در تشیع. در سبزوار شیعۀ صد درصد بوده و گاهی که به هرات می‌رفته در آنجا سنی بوده و به روش اهل تسنن. واعظ هم بوده ولی تا در سبزوار بود ذکر مصیبت می‌کرد. وفاتش در حدود ۹۱۰ بوده است یعنی در اوایل قرن دهم یا اواخر قرن نهم.
 اولین کتابی که در مرثیه به فارسی نوشته شده، همین کتاب است که در ۵۰۰ سال پیش نوشته شده است.
 قبل از این کتاب، مردم به منابع اصلی مراجعه می‌کردند. شیخ مفید رضوان الله علیه "ارشاد" را نوشته است و چقدر متقن نوشته است. ما اگر به ارشاد شیخ مفید خودمان مراجعه کنیم، احتیاج به جای دیگر نداریم... این کتاب چون اولین کتابی است که به زبان فارسی نوشته شد، لذا مرثیه‌خوان‌ها که اغلب بی‌سواد بودند و به کتابهای عربی مراجعه نمی‌کردند همین کتاب را می‌گرفتند و در مجالس از رو می‌خواندند. این است که امروز مجالس عزاداری امام حسین را روضه‌خوانی می‌گوییم... از پانصد سال پیش به این طرف اسمش روضه خوانی شده. روضه‌خوانی یعنی خواندن کتاب روضة الشهدا، یعنی خواندن همان کتاب دروغ. از وقتی که این کتاب به دست مردم افتاد، کسی تاریخ واقعی امام حسین را مطالعه نکرد.
 در شصت، هفتاد سال پیش، مرحوم ملا آقای دربندی پیدا شد. تمام حرفهای روضة الشهدا را به اضافه چیزهای دیگری پیدا کرد و همه را یکجا جمع کرد و کتابی نوشت به نام "اسرار الشهادة" واقعاً مطالب این کتاب انسان را وادار می‌کند که به اسلام بگرید.


منبع: حماسه حسینی،شهید مطهری، ج١، ص۵۳_۵۵

 

۰۱/۰۵/۲۳

نظرات  (۱)

شهید مطهری عزیز، حدود 52 سال قبل این تحریف ها را فریاد زده. اما متأسفانه هنوز بعضی از مداح های مشهور ما کوششان بدهکار این حقایق نیست و هنوز دارند همان روضه های من درآوردی و بلکه بدتر از آن را به خود مردم می دهند...

خدا کند سفره این روضه های دروغ و وهن آلود یه روزی از مجالس زنانه و مردانۀ ما جمع بشه...

ممنون که این مطالب را بازنشر می دهید.

پاسخ:
+واقعا ممنون که وقت صرف می کنید و مطالب رو می خونید. 
ای کاش این اتفاق بیفته. 
+خواهش می کنم، وظیفه است. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی