بارقه

روزنه ای به سوی نور

بارقه

روزنه ای به سوی نور

آخرین نظرات
  • ۲۷ فروردين ۰۳، ۱۲:۵۶ - Boshra _p
    عالی

رویش های انقلاب

چهارشنبه, ۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ۰۹:۱۸ ق.ظ

نظرات  (۱)

سلام.

به نظرم این فرمایش آقای یامین پور یه کم محل مناقشه است.

چون برای پیروزی یک نهضت درسته که نیاز به حضور «همه» نیست، اما اگر حامیان یک نهضت و عده و عُدۀ آنها به اندازۀ کافی نباشد. (کافی یعنی همون حد نصاب حداقلی) قطعاً یا پیروزی حاصل نمی شود و یا اگر پیروزی هم دست بدهد، ماندگار نخواهد بود. 

بنابراین، اگر آقای یامین پور منظورشون از کلمۀ «همه» واقعاً همه باشد، البته فرمایششون درست است. چون نهضت بدون حضور همه هم به پیروزی می رسد. مثل انقلاب خودمون و مثل جنگ تحمیلی که فقط 3/5 درصد کل مردم در جنگ حصور داشتند. اما اگر منظورشون این است که هیچ کس هم  نباشد، اون نهضت پیروز است، این قابل قبول نیست. چون فرق است بین پیروزی و مشروعیت. مثلاً امام علی علیه السلام را همۀ مردم در ماجرای سقیفه همراهی نکردند، خب دیدیم که ایشان پیروز نشدند، اما آیا مشروعیت علی علیه السلام هم از بین رفت؟ قطعاً خیر.

با این همه من اگر جای آقای یامین پور بودم به جای تأکید بر واژۀ پیروزی، روی مشروعیت نظام زوم می کردم.

پاسخ:
سلام علیکم.
ممنون از نظر ارزشمند شما. 
به نظرم منظور آقای یامین پور اینه که برای پیروزی حضور همه لازم نیست، بلکه حضور عده ای که توان راهبری جامعه رو دارند و می توانند مانع از انحراف دیگران شوند کافی است. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی