بارقه

روزنه ای به سوی نور

بارقه

روزنه ای به سوی نور

آخرین نظرات
  • ۲۷ فروردين ۰۳، ۱۲:۵۶ - Boshra _p
    عالی

اگر پهلوی بود...

چهارشنبه, ۱۹ بهمن ۱۴۰۱، ۱۰:۲۲ ق.ظ

 

"اگر حکومت پهلوی باقی می ماند، کشور به پیشرفتهای کنونی می رسید و چه بسا بیشتر از این مقدار!"

 

جملۀ کلیشه‌ای که این روزها زیاد می‌شنویم.

 ما ادعا نمی کنیم که اگر پهلوی بود؛ هیچ پیشرفتی نداشتیم. قطعا صنایع مصرفی در کشور گسترش می یافت و مردم چه بسا مصرف زده‌تر از امروز بودند اما صنایع مادر و پیشران هرگز.

چون اوضاع امروز کشورهای همسایه، به روشنی نشان می‌دهد که غربی‌ها هرگز به کشورهای اسلامی اجازه رشد و پیشرفت نمی‌دهند و برای غارت منابع معدنی و ذخایر نفت و گاز این کشورها از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند.

از طرفی دیگر خودخواهی و خودکامگی خاندان پهلوی در حدی بود که پول و سرمایه کشور را ملک شخصی خود تلقی کرده و برای رشد و پیشرفت کشور ارزشی قائل نبودند.

برای اثبات مدعای خود به خاطره ای از اسد الله علم اشاره می کنم که عقب افتادگیِ حکومت پهلوی را در مقایسه با کشور همسایه(شوروی) اینگونه شرح می دهد.

"...ولی از حق نباید گذشت که (دولتمردان شوروی) سرویس های اولیه را به مردم رسانده اند مثل سوادآموزی، حمل و نقل، تا حدی مسکن، آب و برق و این بود که باز سفر را بر من تلخ کرد زیرا به فکر این که در مرز تمدن بزرگ، پایتخت کشور ما هنوز خاموشی برق داشته و هیچ سرویس صحیحی، نه آب نه برق، حتی در پایتخت نتوانیم به مردم بدهیم، واقعاً ننگ است واقعا ننگ است."

 

پ.ن: صعود چهل ساله، ص101، به نقل از امیر اسدالله علم، یادداشت های علم، ج1، ص 334

۰۱/۱۱/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی