بارقه

روزنه ای به سوی نور

بارقه

روزنه ای به سوی نور

آخرین نظرات
  • ۲۷ فروردين ۰۳، ۱۲:۵۶ - Boshra _p
    عالی

۱۵ مطلب در بهمن ۱۴۰۱ ثبت شده است

۲۶بهمن

 

 

فاطمه(سلام الله علیها)، لیله‌القدری است که سرخی پگاهش، حسین«ع» و اوج طلوعش، یوسف زهراست.

 

#فاطمیه

 

۲۵بهمن

 

فاطمه(س) دریایی است،

که یک نهرش حسین است...

حسینی که سیل اربعینش، خواب از چشم اربابان دنیا ربوده...

 

#زن_راوی_زندگی

#دیجی_کالا

۲۲بهمن

 

📌ادعا یا واقعیت؟!

هشتاد درصد ایرانی‌ها زیر خط فقر زندگی می‌کنند!!

احتمالا شما هم جملاتی شبیه این را شنیده باشید.

هر روز هم، رقم و عددهای متفاوتی ارائه می‌شود؛ گاهی «۸۰ درصد»، گاهی «۵۵ درصد»، گاهی «اکثر مردم ایران» و...

شوربختانه این توهم فقر و فلاکت، که عده‌ای سلبریتی بی‌سواد و معاندان مطرح و ناآگاهان آنرا منتشر می‌کنند، توسط رسانه‌های دشمن هدایت و رهبری می‌شود و هدفی جز بدبین کردن مردم به نظام اسلامی ندارند.

البته ما ادعا نمی‌کنیم جمهوری اسلامی، فقر را به طور کامل ریشه کن کرده است. قطعا  مبارزه با فقر در برخی دولت‌ها کمرنگ شد ولی تلاش برخی دیگر از دولتها یا نهادهای حاکمیتی برای مبارزه با فقر را نباید نادیده انگاشت.

برای روشن شدن معنای فقر، خوب است به تعریف سازمان بانک جهانی از این واژه، نگاهی بیندازیم و مفهوم ارائه شده از فقر را با اوضاع کشور و مردم ایران مقایسه کنیم تا درستی یا نادرستی آنچه درباره میزان فقر در ایران گفته می‌شود، روشن گردد.

The World Bank Organization describes poverty in this way:

“Poverty is hunger. Poverty is lack of shelter. Poverty is being sick and not being able to see a doctor. Poverty is not having access to school and not knowing how to read. Poverty is not having a job, is fear for the future, living one day at a time.

"فقر یعنی؛ گرسنگی، نداشتن سرپناه، بیمار بودن و نداشتن پول کافی برای درمان، عدم دسترسی به مدرسه و آموزش، بی‌سوادی، نداشتن شغل، ترس از آینده و زندگی کردن در لحظه."

جالب اینجاست که بانک جهانی بعد از تعریف فقر، آن را یک «معضل اجتماعی» می‌داند که نیازمند «توجه همگانی» است، نه پدیده‌ای که صرفا دولت‌ها برای مهار آن مسئول باشند.

poverty is a complex societal issue. No matter how poverty is defined, it can be agreed that it is an issue that requires everyone’s attention. It is important that all members of our society work together to provide the opportunities for all our members to reach their full potential. It helps all of us to help one another.

 

"فقر یک مسئله اجتماعی پیچیده است. تعریف فقر مهم نیست، آنچه مهم است این است که فقر مسئله ایست که نیاز به توجه همگانی دارد. این مهم است که همه اعضای جامعه ما با هم کار کنند تا فرصت هایی را برای یکدیگر فراهم کنند که بهترین خود شوند. یاری رساندن به همدیگر به همه‌ی ما کمک می‌کند."

 

 آیا برای شما جای سوال نیست که:

- چرا امپراتوری رسانه‌ای دشمن و همفکران غرب‌گرایشان، درباره «فقر در ایران» تفسیر دیگری ارائه می‌کنند؟

- چرا پدیده فقر در کشورهای غربی «معضلی اجتماعی» تلقی می‌شود اما در ایران، حاکمیت و نظام ولایت فقیه باعث و بانی فقر قلمداد می‌شود؟

- چرا در آنجا رفع فقر وظیفه‌ای همگانی است اما در ایران فقط دولت و حکومت مسئول و موظف شمرده می‌شود و بر خلاف باورهای خودشان و دستورات دین، مردم را از چرخه فقرزدایی خارج می‌کنند؟

 

#بصیرت

#جنگ_نرم

#انقلاب اسلامی

۲۱بهمن

 

 

ما ایرانی‌ها یه طلب چند صد میلیون پوندی از انگلیس داریم که البته با گذشت سالها و محاسبه نرخ تورم باید به میلیارد رسیده باشه.

به همین بهانه، درخواستی از هموطنان عزیزی که دیوارهای سفارت انگلیس رو رنگ زدند، دارم.

 نمی دونم؛ شاید شما مطالبه کنید؛ دولت انگلیس از عرق پیشانی شما شرم کند و پول مردم ایران رو پس بدهد. بالاخره تیری در تاریکی انداختن، ضرر ندارد.

 

اما ماجرای طلب ایران، به قراردادی بین سالهای ١٣٥٠ تا ١٣٥٥ برمی‌گرده.

ارتش اعلیحضرت شاهنشاه از بین تانک‌های آلمانی، آمریکایی و انگلیسی، دست به انتخاب می‌زنه و با وجود اینکه نمونه‌های آلمانی و آمریکایی بهتر بودند؛ نمونه انگلیسی رو انتخاب می‌کنه. رئیس ستاد مشترک، فریدون جم، اعتراض کرده و از خرید آنها اعلام نارضایتی می‌کنه چون تانک‌های انگلیسی، مناسب آب و هوا و طبیعت انگلستان بود و در ایران کارایی چندانی نداشت ولی خب ارتش شاهنشاه تصمیم خودشو گرفته بود و قرارداد ١٥٠٠ فروند تانک رو با دولت انگلستان منعقد و ٦٥٠ میلیون پوند، پول تانک‌ها رو پیش پرداخت می‌کنه.

بگذریم از اینکه این قرارداد بزرگ، خالی از رشوه نبود و در انگلیس، برخی از افراد طرفِ قرارداد محاکمه شدند ولی در ایران آب از آب تکون نخورد.

متاسفانه دولت خبیث انگلیس در تحویل سفارش، بدقولی کرد و تا آغاز انقلاب اسلامی، فقط ١٨٠ دستگاه رو تحویل داد.

شوربختانه این تانک‌ها در جنگ ایران و عراق کارایی چندانی نداشتند که هیچ، دولت انگلیس نه بقیۀ تانک‌ها رو داد نه پول ما رو.

 

#پهلوی_متشکریم

📚صعود چهل ساله، ص۳۰۷_۳۰۸

۲۱بهمن

 

خودباختگی فرهنگی بعد از سفر رضاخان به ترکیه در سال ١٣١٣ با منع عزاداری سید و سالار شهیدان شروع شد و با کشیدن چادر از سر زنان، حمله به متحصنین مسجد گوهرشاد و به خاک و خون کشیدن آنها استمرار یافت.

به روایت تاریخ، دولتمردان پهلوی در تقلید از سبک زندگی غربی، گوی سبقت را از خود غربی‌ها هم ربوده بودند. اتفاقات ننگین و شرم‌آور «جشن هنر شیراز» نمونه‌ای از این خودباختگی و منفعل بودن در برابر فرهنگ غرب است.

 

آنتونی پارسونز، سفیر وقت انگلیس، درباره عمق فاجعه در این جشن، به محمدرضا پهلوی می‌گوید:

"جشن هنر سال ۱۳۵۶ شیراز، از نظر کثرت صحنه‌های اهانت‌آمیز به ارزش‌های اخلاقی ایرانیان، از جشن هنر پیشین فراتر رفته بود... به عنوان مثال؛ یکی از صحنه‌هایی که در پیاده‌رو اجرا می‌شد، تجاوز به عنف بود که به طور کامل... در مقابل چشم همه صورت گرفت. ولی موضوع به شیراز محدود نشد و طوفان اعتراض که علیه این نمایش برخاست، به مطبوعات و تلویزیون هم رسید. من به این خاطر موضوع را با شاه در میان گذاشتم و به او گفتم: اگر چنین نمایشی، به طور مثال، در شهر وینچستر انگلیس اجرا می‌شد کارگردان و هنرپیشگان آن جان سالم به در نمی‌بردند. شاه مدتی خندید و چیزی نگفت..." ١

 

نفوذ ارزش‌های غیراخلاقیِ جامعه سکولار و مدرنیته آمریکا در دوران پهلویِ دوم، به‌ویژه در بین مسئولان حکومتی و قشر مرفه جامعه، اتفاقاتی را  رقم زد که اعتراض روحانیون و علما را در پی داشت. برای نمونه می‌توان به اتفاق شرم‌آور هتل کمودور تهران اشاره کرد.

باری روبین، تحلیل‌گر آمریکایی، می‌نویسد:

"در دوران سلطنت پهلوی، در عرضه و معرفی فرهنگ و تمدن غربی به مردم ایران، بدترین و مبتذل‌ترین جنبه‌های این فرهنگ انتخاب شد که ضربه حاصل از آن، برای جامعه مذهبی و سنت‌گرای ایران تحمل‌کردنی نبود. فیلم‌های آمریکایی، که بیشتر از انواع مبتذل آن بودند، بیش از ٣٠ درصد برنامه‌های تلویزیونی و پرده‌های سینماها را اشغال کرده بود.» ٢

 

 

١_صعود چهل ساله، ص١٦، ویرایش جدید، به نقل از آنتونی پارسونز، غرور و سقوط، خاطرات سفیر سابق انگلیس در ایران، ص ٢٢٤

٢_ همان، ص ٢٢٤

۲۰بهمن

 

درباره "پروژه شکوفه چه می‌دانید؟

 

🔹به نظر شما پروژه شکوفه، یک پروژه فرهنگی است یا تجاری؟

🔹آیا می توانید حدس بزنید که این پروژه بین ایران و کدام حکومت منطقه و در چه سالی منعقد شد؟

🔹یک راهنمایی:

 طرف ایرانیِ پروژه، تیمسار طوفانیان بود.

🔹راهنمایی دوم:

 موشه دایان طرف دوم این پروژه بود.

🔹چون احتمالا شما هم مثل من اولین باره که درباره این پروژه می‌شنوید، دیگه شما را اذیت‌ نمی‌کنم.

"شکوفه"، پروژه انتقال خط مونتاژ موشک از اسرائیل به ایران بود که در سال ١٣٥٦ منعقد شد. قرار بود این پروژه با هزینه ٢٨٠ میلیون دلاری بسته شود ولی بعدها مشخص شد که ١ میلیارد دلار ثروت ایران در قبال این پروژه به جیب رژیم غاصب صهیونیستی رفت و اسرائیلی‌ها در تمام این مدت، در حال فریب ایرانی‌ها بودند و این کلاهبرداری بزرگ، سه دهه بعد در روزنامه‌های اسرائیلی و در مقاله‌ای به نام "جنگ پنهان اسرائیل در ایران" فاش شد. متن مقاله نشان می‌داد چیزی که به ایران غالب کرده بودند یک فناوریِ از رده خارج بود.

#پهلوی_متشکریم

 

منابع: صعود چهل ساله، ص ۳۰۸

https://www.nytimes.com/1986/04/01/world/documents-detail-israeli-missile-deal-with-the-shah.html

۱۹بهمن

 

"اگر حکومت پهلوی باقی می ماند، کشور به پیشرفتهای کنونی می رسید و چه بسا بیشتر از این مقدار!"

 

جملۀ کلیشه‌ای که این روزها زیاد می‌شنویم.

 ما ادعا نمی کنیم که اگر پهلوی بود؛ هیچ پیشرفتی نداشتیم. قطعا صنایع مصرفی در کشور گسترش می یافت و مردم چه بسا مصرف زده‌تر از امروز بودند اما صنایع مادر و پیشران هرگز.

چون اوضاع امروز کشورهای همسایه، به روشنی نشان می‌دهد که غربی‌ها هرگز به کشورهای اسلامی اجازه رشد و پیشرفت نمی‌دهند و برای غارت منابع معدنی و ذخایر نفت و گاز این کشورها از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند.

از طرفی دیگر خودخواهی و خودکامگی خاندان پهلوی در حدی بود که پول و سرمایه کشور را ملک شخصی خود تلقی کرده و برای رشد و پیشرفت کشور ارزشی قائل نبودند.

برای اثبات مدعای خود به خاطره ای از اسد الله علم اشاره می کنم که عقب افتادگیِ حکومت پهلوی را در مقایسه با کشور همسایه(شوروی) اینگونه شرح می دهد.

"...ولی از حق نباید گذشت که (دولتمردان شوروی) سرویس های اولیه را به مردم رسانده اند مثل سوادآموزی، حمل و نقل، تا حدی مسکن، آب و برق و این بود که باز سفر را بر من تلخ کرد زیرا به فکر این که در مرز تمدن بزرگ، پایتخت کشور ما هنوز خاموشی برق داشته و هیچ سرویس صحیحی، نه آب نه برق، حتی در پایتخت نتوانیم به مردم بدهیم، واقعاً ننگ است واقعا ننگ است."

 

پ.ن: صعود چهل ساله، ص101، به نقل از امیر اسدالله علم، یادداشت های علم، ج1، ص 334

۱۷بهمن

 

غربِ غرقِ در فساد و فحشا، کلی ادعای راست و دروغ به مردم تحویل می دهد و همه هم باور می کنند. ما چرا ادعاهای درست خود را فریاد نزنیم. آری؛ ادعای ما این است که مقایسه انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب‌ها و کشورها مقایسه نادرستی است. زیرا این انقلاب با نگرش دینی شکل گرفت و برای ارزیابی آن باید میزان تحقق این اهداف را سنجید.

ایجاد تحول دینی در کل جهان، تربیت انسان‌های طراز اسلام، تامین استقلال و آزادی برای کشور و حرکت در مسیر عدالت اجتماعی، بزرگ‌ترین آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران بود که به اختصار، به شواهدی برای محقق شدن این آرمان‌ها اشاره می‌کنیم.

💠 ایجاد تحول دینی در دنیا

بسیاری از اندیشمندان دنیا به تحقق این آرمان اعتراف کرده‌اند. آنتونی گیدنز، جامعه‌شناس انگلیسی می‌گوید: «انقلاب اسلامی ایران، دنیا را به سمت دینی شدن پیش می‌برد.»١

💠 تربیت انسان‌هایی طراز اسلام و هم‌سنگ اصحاب رسول‌الله و ائمه اطهار«صلوات‌الله‌علیهم»

معمار این انقلاب، امام خمینی«ره» درباره امت خود می‌فرمایند: «من با جرأت مدعی هستم که ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر، بهتر از ملت حجاز در عهد رسول‌الله«ص» و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین‌بن‌علی«صلوات‌الله‌علیهم» می‌باشند.»٢

💠 تامین استقلال و آزادی

اَمِریکَن اینتِرِست گزارش می‌دهد: «ایران در سال ٢٠١٧ به عنوان هفتمین قدرت جهان شناخته شده است.»٣

💠  حرکت در مسیر عدالت اجتماعی

عدالت اجتماعی یعنی؛ توزیع عادلانه ثروت و درآمد ملی بین افراد جامعه. ادعای ما این است که در این مسیر گام می‌‌زنیم و اوج و فرودهایی داشته و هرگز به آنچه دست یافته‌ایم، راضی نیستیم. (مثلا؛ در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ به سبب ضعف عملکرد دولت، حرکت کندی داشته‌ایم.) با این حال، آمارهای بانک جهانی درباره تحقق عدالت اجتماعی در ایران می‌گوید: «ایران، برخلاف تمام کشورهای دنیا، در مسیر تحقق بخشیدن به عدالت اجتماعی است.»

خوش بُوَد گر مَحَکِ تجربه آید به میان          تا سِیَه روی شود هر که در او غَش باشد

1-صعود چهل‌ساله، ص ٢٤٣، به نقل از آنتونی گیدنز، جامعه‌شناسی، ص ٧٥

2-صحیفه اما م خمینی، ج ٢١، ص ٤١٠

3-صعود چهل ساله، ص ٤٨

۱۶بهمن

 

 

 

✍️به گزارش خبرگزاری آنتی فَهلَوی؛

🔻گروهی از کماندوهای ارتش با تجهیزات کامل به دانشگاه تهران یورش برده و تظاهرات بزرگی را که در صحن آن جریان داشت بر هم زدند.

🔻بسیاری از زنان و مردان جوان را وحشیانه زده و مجروح و ناقص کردند.

🔻به دانشکده ها وارد شده و درها، پنجره ها و وسایل آزمایشگاهی را شکسته و دانشجویان و میز و صندلی ها و کتاب های کتابخانه ها را از پنجره به بیرون پرتاب کردند...

🔻هدف مشخص تظاهرات، اعتراض علیه اخراج یک یا دو دانش آموز به دلیل شرکت در فعالیت های سیاسی بود.

🔻یورش کماندوها چنان وحشیانه و همه جانبه بود که رئیس و شورای دانشگاه استعفا داده و اعلام کردند که از حمله مغول به این طرف چنین رفتاری بی سابقه بوده است.

 

🔴 ١ بهمن سال ١٣٤١، خبرگزاری آنتی فَهلَوی

 

منبع: محمد علی همایون کاتوزیان، اقتصاد سیاسی ایران، چاپ ٢٤، ٢٧٢_٢٧٣

۱۳بهمن

 

 

"شکوفه نو" چهارمین......... دنیا بود.

الف: مرکز مطالعات زنان

ب: کمیته ورزش بانوان

ج: موسسهٔ علمی پژوهشیِ زنان

د: کاباره

👈لطفا گزینه صحیح را نه برای ادمین که به حافظه بفرستید. 😇

#معنویت

#فَهلَوی