بارقه

روزنه ای به سوی نور

بارقه

روزنه ای به سوی نور

آخرین نظرات
  • ۲۷ فروردين ۰۳، ۱۲:۵۶ - Boshra _p
    عالی

حساسیت روی بیت‌المال

يكشنبه, ۲ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۰۱ ب.ظ


داستانک
حساسیت روی بیت‌المال

نقل شده، که شیخ مرتضی انصاری مرجع بزرگ عالم تشیع، در دوران مرجعیت خود که بیت المال بسیاری در اختیارش بود، مقدار معقولی از بیت المال رو برای مخارج زندگی خانواده خویش مقرر کرده بود، ولی این مقدار، نیازهای معمولی خانه اش رو تأمین نمی کرد. خانواده او، یکی از علمای محترم رو که مورد قبول شیخ انصاری بود، واسطه کرده تا از شیخ بخواهد مقداری بر مخارج خانه بیفزاید. وقتی اون عالم به محضر شیخ انصاری میره و جریان رو عرض می کنه، شیخ سکوت می کند. 
فردای اون روز، شیخ به خانه آمد و از همسرش تقاضا کرد که لباسش رو بشوید و چرک اونو در ظرفی دیگر بریزد. همسر شیخ دستورش رو اجرا کرد و بعد از اتمام کار، نزد شیخ رفته و جریان رو اطلاع داد. 

شیخ به او گفت: حالا این آب چرک آلود را بیاشام!!

همسر شیخ، با کمال تعجب به شیخ خیره شد و گفت؛ چگونه این آب چرک آلود را بنوشم در حالی که انسان از آشامیدن چنین آبی متنفره؟!

شیخ انصاری گفت؛ این اموالی که در اختیار من است، چرکهای اموال مردمه که متعلق به تهیدستانه و برای من بیش از آنچه برای شما و سایر فقرا مقرر کرده ام جایز نیست که به شما بدم. شما و سایر مستمندان در این بیت المال به طور مساوی حق دارید و هیچ گونه امتیازی ندارید.

📘مفاسد مال و لقمه حرام، سید اسماعیل گوهری، ص٤٧_٤٨

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی