بارقه

روزنه ای به سوی نور

بارقه

روزنه ای به سوی نور

آخرین نظرات

از سرا بخر

پنجشنبه, ۵ اسفند ۱۴۰۰، ۰۱:۱۰ ب.ظ

 

 

هفته اول بهمن ماه بود که، تبلیغات پر شر و شور سرای ایرانی، عروس و داماد عزیزی از فامیل رو که در شهرستان زندگی می‌کنند، مهمون خونه‌ی ما کرد.
تنوع محصولات با قیمت‌های متنوع از مزیت‌های چشمگیر این بازار بزرگ قم است که باعث جذب مشتریان مختلفی از سراسر کشور میشه. 
مهمونای عزیزمون روز اول رو به استراحت و زیارت سپری کردند. روز دوم، بعد از خوردن ناهار، با ذوق و شوقی وصف ناپذیر، برای خریدِ برخی اقلام جهیزیه، به سرای ایرانی رفتند. 
 ما خانم ها طبیعتا عاشق خرید و بازارگردی هستیم، حالا اگه جهیزیه باشه دیگه شوق و ذوقمون صد چندان میشه.
به بنده هم پیشنهاد دادند که باهاشون همراهی کنم اما چون دوست نداشتم مزاحم خلوتشون باشم و هم باید شام تهیه می کردم، دعوتشون رو قبول نکردم. 
پاسی از شب گذشته بود که اونها بعد از خرید بخشی از لوازم مورد نظرشون، به خونه برگشتند. با کمک عروس خانم سفره شام رو آماده کردیم. مشغول خوردن شام بودیم که آگهی های بازرگانی تلویزیون شروع شد. یکی از اونها تبلیغ سرای ایرانی بود با اون شعر موزون و وسوسه انگیزش.
 عروس خانم بی‌مقدمه گفت: واقعا با این تبلیغات دروغ به کجا می‌رسند؟ از مشتری شرم نمی‌کنند، از خدا هم نمی‌ترسند!؟
با تعجب گفتم؛ چرا؟! مگه چی شده؟! چه دروغی؟!
پاسخ داد: همین قسط بی‌سود و ضامن و ارسال رایگان به تمام نقاط کشور؛ همش دروغه. قیمت قسطی و نقدیِ تمام اجناس سرای ایرانی تفاوت فاحش داره. خب این تفاوت قیمت‌ها اگه سود نیست، اسمش چیه؟
از طرفی ارسال رایگان شون هم تا باربری قم هستش نه همهٔ نقاط ایران!
با شنیدن صحبتهای عروس خانم، همه تعجب کردیم! 
پسر کوچیکم گفت: خدا می دونه بقیه تبلیغاتشون چقد دروغه! 
همسرم گفت: در واقع با این تبلیغات دروغ به شعور ملت توهین می‌کنند.
پسر بزرگترم گفت: مقصر اصلی صدا و سیماست نه سرای ایرانی. چرا هیچ نظارتی روی تبلیغات شون ندارند؟
من اما واقعا نمی‌دونم صدا و سیما در قبال پخش این تبلیغات دروغ، مسئولیتی داره یا خیر؟
آیا اصلا وظیفه داره از صحت و سقم آگهی‌های بازرگانی، یقین حاصل کنه و بعدا مجوز پخش بده یا خیر؟
به هر حال؛
آقایون مسئول! دروغ گفتن به چه قیمتی؟! 
یادتون باشه که بی‌تقوایی‌های بزرگ از همین دروغ گفتن‌های معمولی شروع می‌شه!!

نظرات  (۳)

صدا و سیما به لحاظ حقوقی در جایگاهی نیست که بتواند جریمه کند کسی را و یا اعمال قانون کند. 

اما اگر از صاحبان مشاغل خلافی در زمینه آگهی ها سر بزند که در ضوابط مربوطه قبلاً پیش بینی شده باشد، فقط میتواند بعنوان مطالبه حق خود، در مرجع قضایی شکایت کند. یعنی مرجع رسیدگی به شکایات و اخذ جرائم، خود صدا و سیما نیست.

پاسخ:
چطور می تونه یه سری چارچوب براشون تعیین کنه ولی نمی تونه تو همون چارچوبها هم بگنجونه که تولید آگهی های دروغ ممنوعه؟؟ تحمیق ملت ممنوعه؟؟

البته فرمایش شما درسته. اما این تبلیعات ساخته و پرداخته رسانه ملی نیست.

رسانه ملی برای تأمین درآمدهایش، بخشی از آنتن را در اختیار تولید کنندگان و صاحبان کالا و خدمات می گذارد، اما نحوه تبلیغ، محتوای تبلیغ و راست و دروغ بودن تبلیغ برابر قانون تجارت و ضابطه های تولید محتوا به عهدۀ صاحب کالا یا خدمات است.

صدا و سیما فقط یک سری چارچوب های شکلی و ضابطه های مربوط به ظاهر را برای آنها مشخص می کند. البته مـتأسفانه

قبلاً در این باره چیزی نوشته بودم اینجا...

پاسخ:
ممنون از نظر شما. حداقل فهمیدم مقصر اصلی صدا و سیما نیست، اما صدا و سیما کوتاهی داره چون حداقل می تونه یه جریمه در قالب چارچوب ها و ضابطه هاش مشخص کنه تا هر صاحب برندی که مشخص بشه تبلیغاتش دروغ بوده مثلا برای یک سال از تبلیغ محصول خود در صدا و سیما محروم بشه. این طوری دیگه حساب کار میاد دستشون.

سلام.

به نظرم، مردم باید عاقل باشند و فریب تبلیغات رسانه ها را نخورند.

فرقی هم ندارد که این رسانه، رسانۀ ملی باشد یا رسانۀ بیگانه...

وقتی از کالایی یا از موضوعی با این ادا و اطوار تبلیغ می کنند، مطمئن باشید که برای کمک به مردم نیست. برای پر کردن جیب خودشونه.

پاسخ:
سلام و ادب.
با نظرتون موافقم ولی از رسانه ملی هم انتظار تبلیغ دروغ های شاخدار رو نداریم. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی